Dinsdag 16 juli 2013

16 juli 2013 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Gisteren hebben we in totaal 201,8 mijlen afgelegd.
Vandaag is de dag dat we voor de derde keer een bezoek brengen aan Graceland! Maar voordat we richting Elvis Presley Boulevard rijden laden we eerst weer de bagage in de kofferbak van Chevy en ontbijten we in de lobby van Comfort Suites. We hebben tot 09.00 uur de tijd en aangezien het 08.45 uur is moeten we opschieten. Er is nog één medegast die de hele tijd dat hij zich in de ontbijtruimte bevindt converseert met een onzichtbaar iemand. Hij heeft een "oortje" in. Zou het iemand van de Secret Service zijn? Aan een andere tafel zitten personeelsleden luidruchtig te wezen. Ze hebben er duidelijk geen boodschap aan dat er ontbijtende motelgasten zijn, maar hebben in ieder geval veel plezier want regelmatig schateren ze van het lachen. Na het ontbijt checken we uit en dan brengt TomTom ons naar 3717 Elvis Presley Boulevard in Memphis, Tennessee. We draaien de parkeerplaats op en worden meteen begroet met : "Welcome to Graceland!". Het is een ontzettend aardige dame bij wie we een parkeerkaartje aanschaffen á $ 9 (een coupon geeft ons $ 1 korting). Vervolgens zoeken we een plek voor Chevy en lopen we richting ingang. Er staat een groepje mensen voor het "Welcome to Graceland"-bord en een van hen maakt een foto. Het zijn Nederlanders. Ik vraag of ik een foto zal maken waar ze allemaal samen op staan en dat aanbod wordt erg op prijs gesteld. Uiteraard staat daar wel tegenover dat een van hen dan een foto zal maken van ons tweetjes voor het bord. Het groepje bestaat uit vader, moeder, 3 kinderen, oma, opa en een vrijgezelle broer/oom/zoon. Ze komen uit Breda en maken een trip van 4 weken door de States. Het zijn vriendelijke mensen en ook de kinderen zijn erg enthousiast. Gezamenlijk wandelen we naar de hoofdingang. Om exact 10.00 uur kopen we onze entreekaartjes (1 senior, 1 volwassene en, uiteraard, een coupon à $ 4) en vervolgens gaan we geduldig buiten in de rij staan wachten op het busje dat ons naar de overkant van de weg zal brengen. De allereerste keer dat we hier waren, meer dan 25 jaar geleden (!) konden we nog gewoon te voet, via de ingang met het bekende hek, over de oprijlaan naar het huis lopen. Voordat we in de bus kunnen stappen mogen we nog even poseren voor een kartonnen bord met een afbeelding van het hek terwijl een kletsende juffrouw een foto van ons maakt. Dan krijgen we van een jongeman een hoofdtelefoon met bijbehorend kastje aan een plastic koord dat we om onze nek moeten hangen en kunnen we instappen. Het busje brengt ons in twee minuten naar de ingang van het huis waar een juffrouw bij de voordeur staat die een verhaal opdreunt over wat we allemaal niet mogen en dan kunnen we eindelijk naar binnen. Via een meneer in het kastje worden we voorzien van alle relevante informatie als we door het huis lopen. Uiteraard krijgen we maar een klein gedeelte van het huis te zien maar dat maakt niet uit. Het feit dat HIJ hier heeft geleefd maakt deze plek (voor mij althans) heel bijzonder. We kunnen vervolgens een kijkje nemen in wat vroeger het kantoor van Vernon, de vader van Elvis, was. De volgende plek die we gaan bekijken is de gigantische ruimte waar zijn enorme verzameling gouden en platina platen hangen, alsmede ontelbare awards en onderscheidingen maar ook een grote expositie van de pakken die hij tijdens zijn optredens heeft gedragen. En uiteraard hoor je overal zijn muziek! Een korte wandeling brengt ons vervolgens naar de zgn. Meditation Garden, waar zijn graf is. Ondanks dat er veel mensen zijn is het een rustige plek. Iedereen neemt en krijgt de tijd om op eigen wijze respect te tonen. Het is heel bijzonder om hier weer te staan. Uiteraard worden er de nodige foto's gemaakt en een enkeling legt een aandenken of bloemen bij het graf. De bloemen zijn veelal van plastic en gezien de temperaturen hier in het zuiden is dat begrijpelijk. Langzaamaan neem ik in gedachten afscheid en wandelen we naar de halte waar het busje ons weer komt oppikken om ons vervolgens terug te brengen naar de overkant van de weg. Ik vraag aan de jongeman die de wachtende menigte in toom moet houden (maar niet echt) of ik nog een foto mag maken van het huis. Dat mag! Fijn toch? Het resultaat mag er wezen; een mooie opname van de voorkant van Graceland Mansion zonder dat er toeristen hinderlijk door het beeld lopen. Als we weer veilig aan de overkant van de weg zijn afgeleverd komen we als eerste bij de plek waar de foto's verkocht worden die zijn gemaakt voor het kartonnen bord met de afbeelding van het hek. Het grapje kost $ 25 en dan krijg je een A5-formaat foto en 4 kleine exemplaren. We bedanken en gaan op zoek naar koffie. Vervolgens bezoeken we het Elvis Presley Automobile Museum waar zijn auto's te bezichtigen zijn, maar ook zijn motoren en allerlei gemotoriseerde speeltjes zoals een golfkarretje, een sneeuwscooter en meer van dat spul. Een mooie verzameling! Uiteraard ga je dan naar buiten via de onvermijdelijke souvenierwinkel en deze draagt de naam Highway 51 Gas. Van daaruit bekijken we de Elvis: Live From Vegas Exhibit. Een tentoonstelling die een indruk geeft van de eerste keer dat hij hier heeft opgetreden, tot zijn terugkeer in 1969 en de daaropvolgende optredens. Maar ook is de enorme collectie jumpsuits te zien die hij tijdens deze optredens heeft gedragen. Er hangen veel tv-schermen waarop fragmenten te zien zijn van zijn optredens in deze geweldige stad. De stad die we volgend jaar april/mei weer gaan bezoeken, Viva Las Vegas!! De volgende halte is de Elvis' Tupelo Exhibit waar we getrakteerd worden op een alleraardigste film van een klein kwartiertje die de plaatsen in Tupelo toont welke een rol hebben gespeeld in het leven van Elvis. We gaan een dezer dagen zelf naar Tupelo (Mississippi) om alles met eigen ogen te gaan aanschouwen. Dan volgt er een hele rits winkeltjes waar héééél veel spulletjes waarop Elvis staat afgebeeld te koop zijn en natuurlijk wordt er iets aangeschaft ter herinnering aan deze dag. Vervolgens wandelen we naar de plek waar de twee vliegtuigen (de Lisa Marie en de Hound Dog II) staan en uiteraard kunnen we deze twee jets van binnen bekijken. Heel bijzonder om te zien. Een eindje verderop ligt Graceland Crossing waar nog twee kleine exposities te zien zijn. Als eerste de '68 Special Exhibit met allerlei opnames en attributen van deze geweldige tv-show. Tenslotte Elvis' Hawaii: Concerts, Movies & More Exhibit. Hieruit blijkt de speciale band die hij had met Hawaii. Er zijn spullen te zien uit de films maar ook heel veel opnames van en de jumpsuits uit de "Aloha from Hawaii" tv-special. We struinen door de laatste souvenierwinkels en dan besluiten we nog even de weg over te steken om een foto te maken bij het hek en een allerallerlaatste blik te werpen op het huis.
Het is ondertussen 16.30 uur en we hebben hier 6 1/2 uur doorgebracht. Ook nu geldt weer: time flies when you're having fun! En fun heb ik gehad! Het was SUPERGEWELDIG!
Langzaam maar zeker gaan we richting parkeerplaats waar we Chevy opzoeken en een plan de campagne opstellen wat betreft de overnachtingsplek. Het wordt uiteindelijk de Super 8 Memphis East aan de 6015 Macon Cove waar we moe maar voldaan arriveren en ons installeren. Eten doen we vanavond bij Ruby Tuesday's waar we te voet naar toe gaan. Het is nog steeds behoorlijk warm en de luchtvochtigheid is hoog. Na het eten wandelen we weer terug richting Super 8 en kan ik het vervolgens niet opbrengen om mijn verhaal te schrijven. Het ordenen van héééél veel foto's die vandaag zijn gemaakt neemt veel tijd in beslag, vandaar. Morgen dan maar. Trip van vandaag; 34,3 mijl.Voor mij was dit een dag met een PLATINA randje!