Kunst? Soms wel, soms niet!

28 december 2013 - Brooklyn, Verenigde Staten

Zaterdag, 28 december 2013.
Vandaag staat in het teken van het museum en aangezien er in NYC ontelbare musea zijn hebben we onze keuze laten vallen op het Guggenheim en het Metropolitan. We zijn al lekker vroeg op pad en na een rustige rit met de F-train en daarna een korte wandeling arriveren we bij het Solomon R. Guggenheim Museum dat alleen al vanwege de bouwstijl een bezoek waard is. We kopen een kaartje (althans we laten onze New York Pass zien en krijgen dan een kaartje), geven onze jassen in bewaring en gaan vervolgende als eerste op zoek naar koffie. We bemachtigen een plaatsje aan het raam dat uitkijkt op Central Park en genieten van de koffie en het uitzicht. Dan beginnen we aan de trip via de grote ronde hellingbaan die van beneden helemaal naar boven slingert. We passeren gedurende deze trip allerlei werken van een zekere Christopher Wool. Het schijnt kunst te zijn wat deze gast fabriceert maar wij vinden het geklieder met zwarte verf op een witte ondergrond. Soms heeft hij over het geklieder van zwarte verf op een witte ondergrond een blik gele verf gesmeten. Kunst, ach je houdt er van of niet. Wij houden in ieder geval niet van dit genre, dat is een ding wat zeker is. Maar het gebouw vinden we mooi evenals de werken van Renoir, Cezanne, van Gogh, Toulouse Lautrec en sommige werken van Picasso die in een aparte zaal hangen. Na verloop van tijd gaan we de jassen weer halen en wandelen we naar buiten om vervolgens vanaf de 89e Straat zuidwaarts over 5th. Avenue te wandelen richting de 86e Straat waar zich the Metropolitan Museum of Art (in de volksmond The Met) bevindt. Dit gedeelte van de straat dat parallel loopt met Central Park noemt men de Museum Mile. Als we bij the Met aankomen valt onze mond open van verbazing want we staan voor een gigantisch groot en geweldig mooi gebouw. Op de trappen voor de ingangen zitten en staan heel veel mensen en op de stoep staat een hele rij met, voor New York zo typische, hotdog en pretzel karretjes waarvan de meesten gerund worden door "disabled veterans". Voordat we naar binnen gaan maken we uiteraard de nodige foto's maar besluiten we ook dat we de Amerikaanse vleugel van the Met gaan bekijken omdat het absoluut onmogelijk is het hele museum te ontdekken in de korte tijd die we hebben. Zodra we binnen zijn worden eerst de tassen geïnspecteerd, iets wat tegenwoordig jammer genoeg de gewoonste zaak van de wereld is geworden. We tonen weer onze New York Pass en krijgen elk een kaartje waarvan we de sticker moeten verwijderen om die vervolgens zichtbaar te dragen. We struinen door de Amerikaanse vleugel en eigenlijk is alleen al de grootte van de zalen en de hoeveelheid stukken die te zien zijn een indrukwekkende belevenis. We houden even een korte koffiepauze en gaan dan naar een gedeelte van de eerste verdieping waar zich werken van Nederlandse Meesters bevinden. We zien hier prachtige (bekende) schilderijen van o.a. Rembrandt, Vermeer, Frans Hals, Ruysdael, Jan Steen. Kunst!! Het is genieten geblazen.
Nadat we hier de nodige tijd hebben doorgebracht is het langzamerhand tijd geworden de kunst vaarwel te zeggen en weer de frisse lucht op te gaan zoeken. Buiten staat een indrukwekkende rij wachtenden voor de ingangen. We dalen de trappen af en kopen bij een disabled veteran twee hotdogs, want als je in NYC bent dan moet je een hotdog op straat hebben gekocht en gegeten.
We wandelen door Central Park richting het zuiden en als we ter hoogte van Grand Army Plaza het park verlaten hebben we de fikse afstand tussen de 89e en de 59e straat afgelegd. We slaan linksaf richting Madison Avenue waar we bij Barneys de boodschappen doen die op het uit Venlo meegebrachte lijstje staan. De vriendelijke en behulpzame jongeman achter de counter van Kiehl's gooit als extraatje nog wat samples in de draagtas dus dat is mooi meegenomen. We wandelen weer verder zuidwaarts en de mooie kerstversieringen die we tegenkomen worden op de foto gezet. Bij het New York Palace staat een prachtige kerstboom op de binnenplaats en een blik naar binnen laat zien dat ook in de hal e.e.a. machtig mooi versierd is. Dus gewoon naar binnen gaan en genieten van het moois. Nu we er toch zijn maken we dan ook maar meteen gebruik van de sjieke wc. Van de nood een deugd maken.
Verder gaat het weer en we komen uit bij Bryant Park waar ze net als thuis in Venlo een kerstmarkt en een schaatsbaan hebben. Hier is het wel gezellig druk op de kerstmarkt en op de schaatsbaan draait menigeen zijn rondjes. De speaker roept opeens iedereen op om de baan te verlaten want de baan wordt gereinigd voor de volgende groep die rondjes wil draaien. Als we vervolgens richting de 42e Straat lopen passeren we een gigantisch lange rij met mensen die, met hun schaatsen, geduldig staan te wachten tot ze het ijs op mogen. Voor zover wij het kunnen inschatten zullen de meesten hier nog wel een tijdje staan. Maar hier is het de gewoonste zaak van de wereld om geduldig in de rij te staan wachten. Wachten op de taxi, op de bus, bij Starbucks, voor de kassa, bij de schaatsbaan en ga zo maar door. Hier dringt men niet voor en mocht iemand het in zijn hoofd halen dit wel te doen dan spreekt men hem/haar vermanend toe.
Bij Starbucks drinken we nog een grote beker koffie alvorens we op de 42e Straat afdalen naar het Subwaystation waar we de F-train terug naar Brooklyn nemen.
Weer een bijzondere dag ten einde; een dag vol kunst (niet altijd met grote K), mooie kerstversieringen en weer heel veel indrukken.
We hebben nog maar 3 hele dagen........ Time flies........

1. Marij en Herman:
    30 december 2013
    Hoi Sonja en Leo,
    We genieten elke dag weer van jullie reisverhaal.
    Ook de foto's zijn prachtig!
    Lieve groeten,
    Marij en Herman
  2. Ted van eerdewijk:
    31 december 2013
    weer een leuk verhaal. wie veel reist kan veel verhalen vertellen maar ik vind de lengte zo geweldig maar dat is natuurlijk omdat ik niet typen kan.oh ja mijn basje heeft een kukel van de trap gemaakt en heeft nu een scheurtje in zijn schouderkom. het blijft tobben ha ha!!!!
  3. Jos.:
    31 december 2013
    Hello Sonja and Lieoo, Weej, Kitty en Jos winse ôch van-aaf elluf-hoegh oe-t Venlo, eine spetterende-leuke-gezellige(en gank zoewe
    maar door)joar-wisseling. Tot ut "vollugend "joar!!!!
  4. Pia:
    1 januari 2014
    Ha Sonja en Leo,

Geweldig jullie verhalen. Ik heb er weer van genoten.
    De allerbeste wensen en veel geluk en gezondheid in 2014!