Paasei

24 juli 2015 - Vegreville, Canada

Donderdag 23 juli 2015.
Ruim voor het rammelen van de wekker zijn we al wakker.
Vandaag viert Bianca haar 31e verjaardag. Happy birthday! En morgen gaat ze trouwen met Jeroen. Heel erg jammer dat we er niet bij kunnen zijn. Uiteraard zijn we wel in gedachten aanwezig.
In eerste instantie hebben we het plan opgevat om gebruik te maken van de douches op de camping i.p.v. onze eigen kabouterdouche. Maar omdat we nog geen Canadees muntgeld hebben en het nog héél erg vroeg is besluiten we dan toch maar thuis te douchen. Het gaat wel, maar in een douchebank van slechts 50 x 50 cm is dit beslist niet gemakkelijk. Vandaag als eerste zorgen dat we muntgeld krijgen.
Als Leo in de kabouterdouche is, kan ik het bed afhalen en vervolgens door middel van een druk op de knop van het kingsize bed een zitje, bestaande uit drie banken, maken. Zo lopen we mekaar niet in de weg. Na het ontbijt gaat het eerste verslag van deze reis de digitale snelweg op en loopt Leo met het niet passende hoeslaken richting onze vrienden van het camperverhuurstation. Even later komt hij terug met een van Kim gekregen mini-koffiebroodje, een nieuw pakket lakens en nog een extra pakket handdoeken. Zoals gezegd hebben we -na het op de knop drukken en het transformeren van het uit drie banken bestaande zitje tot een slaapplaats- de beschikking over een kingsize bed. Het laken dat we in eerste instantie hebben gekregen was bestemd voor een queensize bed, ja en dat past dus niet.
Omdat we -behalve de batterijen voor mijn tandenborstel- ook de zgn. iPad Camera Connection Kit vergeten zijn en we daardoor de gemaakte foto's niet op de iPad kunnen zetten, moeten we noodgedwongen vanmorgen eerst richting de West Edmonton Mall rijden omdat daar een Apple Store is. Poeh-poeh, da's ook een tegenvaller.......
We programmeren TomTom en gaan op weg. Na een kleine 10 minuten zetten we onze DCV op parkeerplaats nummer 36B en gaan de mall binnen bij ingang nummer 44.
De West Edmonton Mall, dat is niet zomaar een winkelcentrum. Even wat getallen:
meer dan 1000 winkels, 380 restaurants, Galaxyland Amusement Park (een pretpark met o.a. 24 achtbanen), World Waterpark (o.a. 17 waterglijbanen, een megagroot golfslagbad, hot tubs en een tropisch strand waar een constante temperatuur is van 31 graden), Sea Life Caverns, Sea Lions Rock, Deep Sea Adventure (het grootste indoor meer ter wereld met een exacte replica van de Santa Maria, het schip van Columbus), Ice Palace (een schaats- c.q. ijhockeybaan), twee 18-holes miniature golfbanen. En dat alles overdekt!!!
Maar wij hebben alleen een iPad Camera Connection Kit nodig van de Apple Store. Even de store locator raadplegen want anders zoeken we ons helemaal suf. We hebben de store snel gevonden en worden ook heel snel en vriendelijk geholpen, alleen....... geen iPad Camera Connection Kit meer in the house. We krijgen van de vriendelijke Apple Store-meneer een aantal suggesties van winkels in de mall waar eventueel wel een .....Kit voorradig is en het excuus dat hij ons niet uit de brand heeft kunnen helpen. We raadplegen weer de store locator en komen uit bij The Source. En jawel hoor! Er hangt nog één iPad Camera Connection Kit in het rek. Helemaal happy gaan we naar buiten en lopen de in shoppingmalls altijd aanwezige foodcourt. Bij Subway bestellen we een footlong Italian BMT en 2 bekers koffie. Daarna nog even flip-flops aanschaffen voor als we gebruik gaan maken van douches op campings. Werkelijk een rib uit ons lijf: bij Dollarama zegge en schrijve CAD 1,50 en CAD 2,00.
Dan is het mooi geweest, zoeken we uitgang 44 en lopen naar parkeerplaats 36B.
We vervolgen onze trip van vandaag en rijden via de TransCanada Highway, ook wel de Yellowhead Highway genaamd, naar Vegreville. Waarom naar Vegreville? Omdat zich daar het grootste paasei ter wereld bevindt.
Onderweg naar Vegreville passeren we enorm grote velden met koolzaad. Een prachtig gezicht, zeker als de zon schijnt en nog mooier is het in combinatie met dreigende donkere wolken. Knippen maar, we hebben tenslotte nu weer een iPad Camera Connection Kit.
We vinden een plek voor onze DCV op de Vegreville Municipal Elks/Kinsmen Campground, recht tegenover het paasei en 10 meter verwijderd van de spoorlijn. Om ons heen staan her en der wat trucks, campers en tentjes. De bewoners zijn over het algemeen van het type Hillbilly.
We melden ons netjes bij het kantoortje aan de andere kant van de spoorlijn, betalen voor de overnachtingsplek en nemen gelijk wat informatiemateriaal mee. Douchen kunnen we hier ook maar na zes uur gaat de deur op slot en kunnen we eventueel met een code de deur openen.
We gaan het paasei van dichtbij bekijken en uiteraard op de gevoelige plaat zetten. Het is een mooi ei. Er scharrelen wat Canadese ganzen rond en het mooi aangelegde park met vijver en fontein ligt er bij als een plaatje.
Als we ons huis weer binnengaan zit er een ongenode gast op een van de stoelen, nl. een levensgrote sprinkhaan! En daar hou ik dus absoluut niet van. Sprinkhanen horen buiten te springen en niet bij ons binnen op een stoel te zitten. Het kost Lei niet al teveel moeite om hem vakkundig te pletten.
Het is etenstijd en ons eerste avondmaal in de DCV bestaat uit door ons zelf gemaakte coleslaw met druifjes en gebakken kipfiletblokjes.
Na het eten gaan we met onze nieuwe flip-flops in de tas richting de douches. We korten de weg af door meteen achter onze DCV het spoor over te steken. Dat kan want volgens Leo rijden hier niet veel treinen. De douches zien er vrij aardig uit, alleen de putjes....... Maar het is qua ruimte wel een enorm verschil vergeleken met onze kabouterdouche. Na deze verkwikkende wasbeurt gaat het weer hoppa over het spoor terug naar huis.
Het verslag wordt gemaakt maar kan niet verzonden worden omdat we geen wifi hebben. Morgen dan maar. De foto's kunnen we wel overhevelen want...... inderdaad, we hebben een iPad Camera Connection Kit!
Komt er toch ineens een Canadian Pacific Railroad trein aangeraast. Wat volgt, zo'n 10 meter van ons verwijderd, is een lang lint van honderden wagons vergezeld van enorm veel lawaai. Hopelijk volgen er vanavond en vannacht niet meer van dit soort linten.

1. Karl Hans en Annie:
    24 juli 2015
    Wat een mooi verhaal weer Sonja en maar goed dat Lei niet bang is voor sprinkhanen. ;-)
  2. Jos.:
    24 juli 2015
    Leo , dus een geslaagde "jachtpartij"? Trouwens gegrilde sprinkhanen
    bevatten veel eiwit!!?? en smaakt ook naar kip!!(iets voor onder de
    coleslaw??)
    smakelijk...???
  3. Huub:
    25 juli 2015
    Camera connection kit... Wat weer een prachtige rode draad in het vehaal! De meeste Wallmarts hebben trouwens ook een Apple afdeling, daar heb ik mijn kit indertijd gekocht. Maar dat wa in de USA.
    Hopelijk is het met de spoorwegen anders in Canada als in de States, waar de treinmachinist bij nadering van elke overweg luid moet toeteren... Ben benieuwd of jullie de nacht rustig hebben kunnen doorbrengen, zo vlak langs de spoorbaan!