Voorbereidingen? Voorbereidingen! Deel 2

11 juli 2015 - Venlo, Nederland

Zaterdag 11 juli 2015.
14.00 uur, tijd om achter de laptop plaats te nemen en de Esta-toestemming eventjes te regelen. De allereerste keer dat we de Amerikaanse autoriteiten toestemming vroegen om hun land binnen te mogen was dit binnen no time geregeld en waren er geen kosten aan verbonden. Na verloop van tijd werd de aanvraagprocedure iets uitgebreider en mochten we per persoon $ 14 neertellen.
14.00 uur, website US Customs and Border Protection opzoeken en doorklikken naar  het Electronic System for Travel Authorization van het US Department of Homeland Security. Invullen maar! Achternaam, voornaam, geboortedatum, geslacht, geboorteplaats, geboorteland. So far so good. Nieuw is dat vervolgens de namen van de ouders moeten worden ingevuld. Lichtelijk overdreven aangezien deze zich al decennia lang in de eeuwige jachtvelden bevinden en niet meer beschikbaar zijn om eventuele informatie te verstrekken mocht dit nodig zijn. Maar ja, wil je toestemming krijgen zul je toch de gevraagde gegevens moeten invullen.
Paspoortnummer (attentie!!! O = verboden!! 0 = toegestaan!!), land van afgifte, datum van afgifte, verloopdatum paspoort, land van staatsburgerschap, nationaal identificatienummer: check!
Contactgegevens: check!
Gegevens contactpersoon voor noodgevallen (Gé): check!
Gegevens aanspreekpunt VS (hebben we niet, dus "unknown"): check!
En jawel hoor, weer iets nieuws. Homeland Security wil weten of we een huidige of eerdere werkgever hebben en wie dat dan is. Ja en ja dus.
Vervolgens wordt er gevraagd of we allerlei enge ziektes onder de leden hebben en of we onder de categorie zware criminelen vallen zoals drugsdealers, terroristen, saboteurs, fraudeurs, moordenaars. Eh nee! Spionnen? Ook niet! En nee, we zoeken geen werk in de US.
Alle gevraagde informatie hebben we netjes en naar waarheid ingevuld en als alles na een dubbele check inderdaad klopt mogen we p.p. $ 14 betalen.
Nadat de pecunia via het world-wide-web naar de US zijn doorgesluisd krijgen we de bevestiging van de Obama vertegenwoordiging dat we van harte welkom zijn in the Land of the Free. Mooi!

1. Nel smolenaars:
    12 juli 2015
    Ik wil wel op de hoogte blijven.
  2. Karl Hans en Annie:
    12 juli 2015
    Sonja en Lei geniet van jullie vakantie dan kunnen wij met jullie meegenieten door je mooie reisverhalen, groetjes annie en Karl Hans
  3. Pauline van Gassel:
    14 juli 2015
    ik ben heel benieuwd naar jullie reisverhalen. Geniet van deze mooi reis en ik zie uit naar meer verhalen!
    Groetjes,
    Pauline van Gassel.
  4. Marian en Herm:
    19 juli 2015
    Auk weej zulle og weer op de voot volge, hiél vuul plezeer same en netuurlijk un keitoffe vekansie!!